Avontuur door Zuid Afrika

Dag 23

Dag 23 de thuisreis

Vandaag voor de laatste keer ontbijten dus in ZA, De eigenaren van onze B&B schuiven zoals iedere morgen bij ons aan, is ook logisch met zulke oergezellige mensen als wij zijn :-p

Hierna lopen we nog ff een rondje door de gigantische tuin met zwembad want dat hadden we nog niet gedaan.

We nemen hartelijk afscheid van het personeel. En zitten nog een uurtje in de woonkamer om te wachten tot het tijd is om te vertrekken.

Om 12 uur besluiten we toch maar te gaan, of je nu hier of op het vliegveld wacht maakt ook niet meer uit.

We moeten eerst de auto inleveren natuurlijk, en dus eerst nog de tank volgooien De Garmin Miep die ons deze reis al zoveel goede diensten heeft bewezen brengt ons moeiteloos naar een Shell station echter in een buurt waar ik niet heel vrolijk van wordt, het is nl ook een verdeelpunt van de voedselbank denken we.

De auto wordt door Avis zonder problemen geaccepteerd, goed voor ons dat ze hem niet op de brug zetten, ik vermoed dat er nogal wat deuken en schaafplekken te zien zullen zijn :-) Het spreekwoord zegt. Eerlijkheid duurt veel te lang. Dus zeggen we lekker niets.:-)

We zijn zo vroeg dat we de koffers nog niet kunnen afgeven, dan eerst maar lunchen. We nemen allemaal een lekkere vette hamburger met frites 3 weken niet gehad tenslotte.

Het inchecken etc verloopt daarna vlot omdat we zo vroeg zijn zitten we helmaal vooraan bij het boarden, altijd goed kun je je handbagage nl lekker makkelijk kwijt. Maar helaas als we gaan boarden worden wij, behalve Berrie, eruit gehaald gloeiende gloeiende blijken onze paspoort gegevens niet meer in het systeem te staan. Dus de eersten zullen de laatsten zijn is hier van toepassing. Benieuwd hoe dat bij de overstap in Dubai gaat want die boarding kaarten hebben we ook al.

De eerste vlucht duurt zo'n 9 uur dus dat is weer afzien.maar dat hoort er nu eenmaal bij.

Nu heb ik inmiddels al heel wat vlieguren maar deze vlucht weer wat nieuws beleefd ook.

Op een gegeven moment voel ik iedere keer aan mijn benen iets bewegen of er een kat ofzo langs loopt, de eerste keer denk ik dat ik het mij verbeeld. Als ik het weer voel, voel ik zelf met mijn hand of er misschien een of ander Afrikaanse klipdas is meegekomen? Zit ik me daar dus in de tenen van mijn achterbuurman te knijpen. Die eikel ligt zover onderuit gezakt dat hij zijn stinkpoten bij mijn voeten legt en me ook nog aan de kant drukt, moet niet gekker worden. :-) Ik trakteer hem op een van mijn meest vriendelijke gezichten. Heb er daarna geen last meer van gehad.

Na aankomst in Dubai wordt Berrie weer opgewacht door een man met een rolstoel.

We worden daarmee langs loketten en controle's geloodst waar niemand staat. Ik vind het prima een kreupele in ons gezelschap :-p

We worden in een lounge gebracht met comfortabele fauteuils om een uurtje te wachten. Hierna worden we met een elektrische vliegveld taxi al toeterend over het decadent mooie vliegveld naar Gate A4 gebracht. We vliegen deze vlucht weer met de prachtige A380 met behoorlijk meer zitruimte. De vlucht verloopt verder normaal heb zelfs nog een uurtje of anderhalf een soort van kunnen slapen. :-(

Na aankomst de parkeershuttle gebeld en de auto opgehaald. Om 16:00 uur waren wij weer thuis.

Berrie en Anneke moesten nog 3 kwartier verder.

Grote verrassing voor Alie bij thuiskomst ons huis was binnen volledig versierd door onze zoon Richard, dit ter ere van Alie haar 60e verjaardag. Erg leuk gedaan Richard.

Het was een prachtige vakantie. ZA is een waanzinnig mooi land met zoveel verschillen en uitersten, met name in het noorden beleef je het echte Afrika gevoel door de vele wilde dieren maar ook de veel eenvoudigere levensstijl van met name de zwarte bevolking. Om maar niet te spreken van armoedige levensomstandigheden. De wegen zijn veel slechter veel zgn potholes ook op de grote provinciale wegen waar je doorheen knalt als je niet oppast en waarschuwen doen ze met een bord waarop staat next 20 km potholes en waar ze zitten mag je zelf uit zoeken. En denk niet dan rij ik er omheen want dat doet je tegenligger ook al of die is net aan het passeren op een 2 baans weg terwijl jij daar al rijdt. En de vele koeien, geiten en apen welke op de weg lopen of de mensen, op de noem het maar vluchtstroken, loopt, fietst, gewoon zit, vergaderd of stopt met een personenbusje :-)

Ook het constant beschikbaar moeten hebben van kleingeld is opvallend want je blijft fooien en aalmoezen geven wat voor ons overigens peanuts is. Ze zijn al blij met 1 rand en dat is nog geen 6 cent. Op iedere parkeerplaats staat wel een arme sloeber die op je auto past en aanwijzigingen geeft bij het in en uit parkeren terwijl hij zelf geen idee heeft hoe dat het beste gaat omdat hij geen rijbewijs heeft vermoedelijk omdat hij dat niet kan betalen. En soms kom je terug en hebben ze zomaar je auto gewassen want dat levert meer op natuurlijk.

Overigens wel vreemd dat er ook heel veel mensen uit andere vaak Afrikaanse landen werken als bv taxichauffeur. Ons werd meermaals verteld dat de Zuid Afrikanen dit werk niet willen doen en dat ze liever bedelen.

De mensen zijn opvallend vriendelijk ik heb niet 1 keer een sjaggerijn meegemaakt.

Hoe verder je naar het zuiden komt hoe beter de infra wordt en zie je steeds minder armoede behalve de immens grote sloppenwijken/townships waar in sommigen wel 400.000 mensen wonen. In Kaapstad waan je je in een zeer moderne rijke stad. heeft veel weg van de Cote d' Azur. Ook de manier van overnachten in ZA is heel anders dan in Europa en in de USA, het zijn hier over het algemeen hele mooie huizen met prachtige kamers ipv saaie hotels. met bedienend personeel die zelfs 's morgens je auto compleet voor je gewassen hebben en met vaak een zeer fraaie ligging je wordt werkelijk in de watten gelegd. En wij hadden dan ook nog relatief lowbudget geboekt.

Daarbij komt dan ook nog dat ZA spotgoedkoop is voor ons op het moment. We aten vaak in de betere restaurants voorafje, prima hoofdmenu, desert, 2 flessen wijn voor amper 60 euro met zijn vieren. Koop je bij ons net een pizza voor.

We hebben ruim 5000 km afgelegd en alles gereden, veel toeristen vliegen het middendeel, is jammer vinden wij want het is een prachtige rit door een geweldig landschap. Enige nadeel misschien dat daar zeer weinig horeca is te vinden.

Wat ons betreft is Afrika ooit voor herhaling vatbaar.

Berrie en Anneke bedankt voor jullie perfecte rondleiding door jullie favoriete werelddeel, het was erg gezellig en we bellen nog wel :-)

Het was soms niet makkelijk om in bed nog een verslag te moeten schrijven terwijl de rest al lang lag te knorren.

Maar de aantallen lezers van soms meer dan 160 per dag en jullie reacties op de verhalen en foto's maakte het erg leuk om te doen

Dan heb ik het niet alleen voor ons dagboek gedaan tenslotte.

Groeten Hans, Alie, Berrie en Anneke

Henny

Welkom thuis. Was erg leuk om jullie avontuur te volgen

Rob10

Weer genoten van je reisverslag ,fijn zo met Berrie(elk nadeel heeft ook zijn voordeel)wat maak jij toch veel mee .wat een verhaal in het vliegtuig had er graag bij willen zijn, fijn dat jullie het zo fijn hebben gehad met elkaar , echte vrienden,voor allemaal welkom thuis ,hopen gauw een keer de foto,s te zien ,gaan het missen de verhalen ,groeten van ons,

Berrie en Anneke

Ook wij hebben genoten van deze reis en van jullie gezelschap. Wij willen iedereen bedanken voor alle reacties op Hans zijn reisverslagen. Ook wij keken iedere dag uit naar het verhaal van Hans en natuurlijk alle reacties daarop. En inderdaad Afrika is voor herhaling vatbaar, maar dan wel met een andere auto.

Paul Brouwer

Fijn dat jullie weer thuis zijn en een fijne vakantie hebben gehad. Ik heb genoten van jullie verhalen en mooie foto's.
Bedankt daarvoor.

Rene

Welkom thuis.
Het was mooi om jullie verhalen te lezen en jullie reis mee te maken.
En als we elkaar weer zien, hebben jullie misschien nog wel meer verhalen.

Dineke

Welkom thuis in het nog koude nederland. Alie nog van harte gefeliciteerd met je mijlpaal!!! Zo te lezen hebben jullie weer een mooie vakantie gehad misschien ook iets
voor ons ook nog een keer om te doen. Ik geniet nog even ruim een week van wat rust lekker slapen zonder gesnurk. Fijn weekend nog en geniet nog na van de mooie,leuke vakantie. Gr. dineke.

Mechtild

Het was weer prachtig om al de verhalen te lezen . Wat hebben jullie een mooie reis gehad zeg. En Hans....al die reisverslagen van alle vakanties die je hebt gemaakt bundelen , wordt vast een bestseller ! welkom thuis !

Henk en Ria

Welkom thuis allevier!! Fijn dat jullie het zo mooi hebben gehad en veel gezien! Ook heel mooi Ber, dat het met je been zo goed ging en jullie deze reis hebben kunnen maken. groetjes vanuit Elburg.

PS

Welkom terug in kikkerland....
Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt, weer iets om vaak aan terug te denken lijkt mij.
Heb nog niet alles gelezen maar ga ik zeker nog doen.
Groeten en alsnog felicitaties aan Alie.
Peter

Ali&José

Het was erg leuk om te lezen wat jullie zoal mee maakte, grappig beschreven ook. En tevens voor jullie, lijkt het mij ook een vakantie, die je niet snel zult vergeten.

Groetjes Ali& José