Avontuur door Zuid Afrika

Dag 22

Dag 22

Vandaag de laatste echte vakantiedag van deze prachtige reis.

Vanmorgen brandde in de ontbijtzaal de open haard, want de Afrikanen vinden echt dat de winter is begonnen en ik zweet me nog steeds het apelazarus. Dit verklaard ook waarom gisteren nacht op onze kamer de elektrische vloerverwarming aan stond. Ik heb dan ook aan de huishoudelijke hulp gevraagd hoe ik dit kon uitschakelen, zij vroeg ik dit wel zeker wist want het was toch een stuk kouder nu de winter in aantocht is :-). Maar uiteindelijk alles uitgeschakeld prima.

Het is werkelijk te gek voor woorden, ik loop in de kurze hose en T-shirt en die Afrikanen hebben de kachel aan:-)

Na het ontbijt weer een taxi laten bestellen, als de chauffeur komt voorrijden heeft ie een trui en daarover heen een jas aan. Wij stappen in in onze zomerkleding, heeft die vent ook de verwarming op max staan. Dus we rijden weg met de ARKO ingeschakeld :-)

Ik ben blij als we op,de plaats van bestemming zijn , wat een hitte in die auto.

In het centrum kopen we kaartjes voor de zgn hop on hop off bus voor een stadstoer door Kaapstad. We krijgen een headset die je kunt inpluggen en in je eigen taal wordt je van informatie voorzien van wat er te zien is,

De eerste stop is bij een markt, Berrie en ikzelf drinken koffie op een Kurdish cafeterras, de dames gaan los op de markt. Waar alweer heel veel Afrikaanse souvenirs te koop zijn.

Als de dames ook koffie komen drinken heeft Alie souvenir 16 ? gevonden, ik ben de tel eerlijk gezegd kwijt geraakt. Want gisteren ook nog ergens een gebeeldhouwde olifant gekocht bedenk ik nu ineens.

Dit keer een ongelooflijk mooi en uniek tafelkleed zegt ze :-) ze is het echter niet eens kunnen worden over de prijs. Dus besluiten we dat varkentje wel eens met zijn vieren te gaan wassen :-)

Nou lullen als brugman heeft geen resultaat de dame wil niet meer zakken in prijs.

Op de achtergrond zit echter een andere dame mee te luisteren. Als Alie besluit dan het tafelkleed maar niet te kopen, want een prijsverschil van omgerekend 3 euro is toch wel erg veel en je moet je principes hoog houden tenslotte :-). De dame wenkt ons mee te komen en zij blijkt precies dezelfde unieke :-) tafelkleden te verkopen en voor de prijs die Alie wilde betalen.

Anneke ziet dan 2 uiterst zeldzame :-) placemats en gaat ook direct over tot kopen.

Iedereen weer blij en gelukkig dus. Berrie en ik nog het meeste want we kunnen de markt verlaten.

Terug op de bus rijden we naar de tafelberg, spannend of we naar boven kunnen want heel vaak ligt hier ook een tafellaken overheen van wolken en dan heeft het geen enkele zin om de lift te nemen. Maar we hebben geluk, dwz er staat een rij voor de kassa van 1 uur en een kwartier.

Voor het eerst worden we ineens heel blij met de handicap van Berrie, want als Berrie voor de zekerheid vraagt waar de kassa is omdat we ons niet kunnen voorstellen dat de rij hiervoor zo lang kan zijn. Krijgen we ongevraagd een soort VIP behandeling omdat Berrie met een kruk loopt, we kopen kaartjes bij een speciale kassa en worden met voorrang overal doorgesluisd. :-)

Volgende keer dus altijd op vakantie met een kruk in je koffer.

Boven aangekomen na de mooie kabelbaan tocht hebben we hier zo'n 1,5 uur genoten van de prachtige uitzicht punten.

Het is windstil, zonnig en ook nog helder wat wil je nog meer

Ook naar beneden staat er weer een lange rij, dus ook hier de truc met de kruk maar weer uitgehaald, werkte ook nu weer :-)

Terug in de bus maken we een mooie tour langs de prachtige kust waar het volgebouwd is met prachtige huizen en appartementen het doet mij sterk denken aan de Cote d'azur.

Prachtige witte stranden, helaas is zwemmen hier eigenlijk niet mogelijk vanwege de gigantische branding maar vooral vanwege het koude water wat in de zomer kouder is dan in de winter, max 14° celsius dit komt door de harde winden die de warme toplaag wegblaast en daardoor het koude water omhoog komt vanuit de diepere waterlagen.

We wandelen nog een heel stuk langs de kustweg eten een ijsje op een terras en stappen weer terug op de bus nu naar het eindpunt.

Ook hier weer naar een hal waar het stikt van de kunst/souvenir winkels. Anneke is al 3 weken op zoek naar een pop van een Afrikaanse vrouw met een aantal overmaatse lichaamsdelen en een rode jurk aan. Een met blauwe jurk had ze al wel,gevonden maar nee het moest rood zijn.

En ja hier wordt ie verkocht. Na ook hier de nodige onderhandeling krijgt Anneke toch €4,80 van de prijs af :-)

Vervolgens op zoek gegaan naar een restaurant onderweg komen we nog een Afrikaanse muziekgroep tegen waar we een poosje blijven kijken, erg leuk.

Vervolgens gegeten op een VERWARMD terras en daarna met de taxi terug naar onze lodge.

Nu de koffers alvast inpakken voor morgen, want dan leveren we de auto in en vliegen om 18:00 uur via Dubai naar huis.

Morgen het laatste verslag hoop ik wat ik zal maken in het vliegtuig en pas zal uploaden als we thuis zijn.

Welterusten.

Marco

Mooie verhalen, geniet van de laatste avond en een goede reis terug!

Paul

Mooie vakantie, zijn benieuwd naar de foto's en verhalen die nog niet op deze verslagen staan????

Henny

Zal de dagelijkse colum missen
Maar goede reis

Kees en Wilma

Leuke verhalen van jullie schitterende reis. Bedankt dat jullie dat met ons wilden delen
Een goede reis naar huis. Levert hopelijk ook weer een smakelijk verhaal op.

Rene

Aan al het moois komt een eind. Mooie verslagen en foto's. Koffers voller als op de heenweg. Ervaringen en herinneringen in overvloed.
Misschien nog een verslag in het verschiet, maar dan zijn jullie al thuis.
Een hele goede terug reis.

Hans Elzendoorn.

Mooie verhalen en zeer mooie foto's, prachtige vakantie geweest.
Goede reis terug.

Rob&10

Weer genoten ,ben ook benieuwd naar de foto,s ,nogmaals een goede terugreis, en hoop tot gauw ,groeten Rob&10.

Hans/Jacqeuline

We hebben genoten van jullie reisverslag .
Hans en ik wensen jullie een goede terug reis .

Henny

Goed en leuk verslagen Hans, ook ik wens jullie een behoudenthuiskomst. tot ziens

Henk en Ria

Mooi geschreven reisverslagen, zo hebben wij jullie reis een beetje mee kunnen beleven. Leuk geschreven Hans! Wij wensen jullie een goede terugreis en als jullie overvliegen zullen we zwaaien!!!!!!!!!!!!

Paul Brouwer

Een goede terugreis gewenst. Bedankt voor de mooie verhalen.

Bob and Margaret

Enjoyed going along with you on your trip . You made it sound real!!!
Have a good trip back and greetings to your Dad Alie.