Avontuur door Zuid Afrika

Dag 20

Dag 20Vandaag uitgeslapen want het ontbijt is pas om 8:30 uur beschikbaar :-)

Gelukkig heeft niemand een kater van gisteren dat was vroeger wel eens anders.

Al snel na vertrek heeft Berrie voor mij een verassing bedacht, we brengen een bezoek aan een auto museum, dit is een particuliere verzameling van mijnheer Anton Rupert een Zuid-Afrikaanse miljardair de man achter merken als Mont-Blanc, Cartier en Dunhill,. Rupert startte zijn imperium met de productie van sigaretten. Uitgeweken naar Zwitserland in verband met de sancties tegen het apartheidsregime vestigde hij daar Richmonte, dat later zou opgaan in Rothmans International, dat uiteindelijk in 1999 fuseerde met BAT. Het vermogen van de vriend van prins Bernhard, met wie hij ondermeer het Wereld Natuur Fonds oprichtte, wordt geschat op 1,7 miljard dollar. Hij is overleden in 2006.

Deze man had een verzameling van 300 zeer exclusieve auto's. Hiervan zijn er op dit moment 80 tentoongesteld in 4 prachtige gebouwen. Prachtig om te zien deze auto's met soms een waarde van 10 tallen miljoenen euro's per stuk.het beslaat een tijdsperiode van meer dan 120 jaar.

Daarna de route vervolgd naar ons einddoel van onze prachtige reis Kaapstad.

In Stellenbosch gaan we eerst nog even langs Oom Samie se winkel een warenhuis uit 1907

Wat een zooi verkopen ze hier zeg, ongelooflijk.

In Kaapstad zullen we nog 3 dagen verblijven en de nodige bezienswaardigheden bezoeken.

Onderweg komen we langs gigantische onafzienbare sloppenwijken, hier moet je zeker niet naar binnen rijden want je bent je leven daar niet zeker

Het weer vandaag is niet al te best helaas, veel wind en af en toe regen. Ook de beroemde tafelberg ligt in de wolken. We besluiten om direct naar ons verblijfsadres te rijden in Kirstenbosch.

We hebben hier weer een prachtig verblijf, we worden zeer welkom geheten door de eigenaar en zijn partner, en drinken samen koffie in de huiskamer alsof we op visite bij hen zijn.

Maar eigenlijk is dit gewoon onze huiskamer met boven de luxe slaapkamers, ook is er een prachtige tuin cpl. met zwembad.

Na opfrissen staat er een taxi voor die de eigenaar op ons verzoek besteld heeft. We nemen deze taxi voor de veiligheid omdat Kaapstad met name in de avond niet echt veilig is.

We laten ons afzetten bij het waterfront, een erg gezellige buurt met heel veel winkels dus de dames gaan helemaal los. We lunchen wat en daarna zoeken Berrie en ik een terras en nemen meer dan een paar biertjes terwijl de dames winkelen. Rond half zeven zijn ze eindelijk klaar als we plots een jong stel die op huwelijksreis zijn zien, die we aan het begin van de vakantie al 2 keer eerder hebben ontmoet. Wat een toeval toch in zo'n groot land.

We drinken samen met hen nog wat op het terras en wisselen onze ervaringen uit. Om 19:30 uur nemen we hartelijk afscheid en gaan we verkassen naar een beter Italiaans restaurant we hebben hier heerlijk gegeten en nee dit keer eens geen pizza want die hebben ze niet. :-)

Daarna ons door een taxi weer veilig laten afzetten bij ons logeeradres.

Foto's heb ik vandaag nauwelijks gemaakt, dus slaan we die maar een keer over

Morgen hebben we feest vanwege 30 maart :-)

Kees en Wilma

Mooi verhaal weer, jammer zonder foto's. Ik heb ze gisteren op de TV aan m'n vader laten zien, die vond ze ook prachtig.
Voor vandaag een fijne verjaardag. Alie van harte gefeliciteerd. Nog een paar mooie dagen.

ineke van veen

Alie van harte gefeliciteerd, ik kan mij slechtere locaties voorstellen om een verjaardag te vieren! Schitterend en enerverend land, wil er nog wel een keer naar toe.
Lieve groet van Ineke en Piet.

Hannie

Aie van harte gefeliciteerd en geniet van alles om je heen. Ik weet niet precies wanneer jullie weer terug naar Nederland komen maar ik weet zeker dat ik de mooie verhalen ga missen Groet Hannie M.