Avontuur door Zuid Afrika

Dag 18

Dag 18

Vandaag een drukke dag, allereerst om 5:30 uur opstaan want we moeten om 6:00 uur op een kruispunt in de buurt staan. Daar worden we worden opgehaald door een gids voor een stokstaartjes encounter.

Ontbijten doen we later. Bij het verzamelpunt in de woestijn/prairie zijn er nog een stuk of 15 gasten. We krijgen koffie met een koek en een klapstoel en de uitleg dat we wel mogen praten maar ons niet mogen verplaatsen als we bij het territorium zijn aanbeland.

We wandelen er over een afstand van zo'n 900 meter naar toe, we worden opgesteld in een kring rond het hol. Ik zit precies recht in de zon te kijken die langzaam opkomt, dus ik zie geen f.ck laat staan dat ik foto's kan maken.

Ik vraag de begeleider of ik ergens anders kan gaan zitten, en dat mag , anderen maken zelfs spontaan plaats voor mij en Alie, prima dus.

Maar nu willen alle anderen die ook in de zon zitten ook verkassen natuurlijk, dus de grote stoelendans is begonnen ondanks dat we ons niet mogen verplaatsen :-) ben ik dus toch weer de storende factor :-)

Na de nodige uitleg over de levenswijze van de stokstaartjes of meerkatten is het wachten geblazen, ze komen meestal te voorschijn als de zon opkomt. Maar volgens de gids slapen ze vanwege de pasen vandaag blijkbaar uit. Meer dan een uur zitten we daar te wachten en het is behoorlijk fris vanmorgen.

Als dan eindelijk de eerste zich achter een struik laat zien blijken we allemaal verkeerd te zitten, dus het hele zooitje middels een rondtrekkende beweging weer verkassen.

Vanaf dat moment hebben we een prachtig uitzicht op de zeer waakzame beestjes.

Erg leuke ervaring rond 9:00 uur gaan we terug naar onze lodge voor het prima ontbijt.

Daarna vertrekken we voor een rondrit in de omgeving we komen door de Meijering kloof waar wij, behalve Berrie, naar een waterval wandelen over een slecht begaanbaar pad.

Vervolgens rijden we over de Swartbergpass dit is een prachtige onverharde pass met soms angstaanjagend smalle weggedeelten en waar ondanks de onverharde weg toch regelmatig tegenliggers verschijnen. Ik moet zeggen dat ik soms met samengeknepen billen zit als we rakelings langs onmetelijk diepe afgronden moeten. En het feit dat ik zelf niet rij maar wel links in de auto zit doet hier ook geen goed aan.

Het is v.w.b. de natuur en uitzichten een geweldig mooie weg.

Onderaan de pas lunchen we bij Kobus se gat, we nemen alle vier pannenkoeken met kaneelsuiker.

Lekker maar niet al te warm. Maar ben er inmiddels achter dat het eten hier in ZA meestal erg lauw wordt geserveerd, heb vorige week hiervoor zelfs een steak teruggestuurd, kreeg hem zgn opgewarmd terug, was echter niets warmer.

Hierna gaan we naar de Cango grottten, we nemen de kortste route, we hadden ook de zgn adventure route kunnen nemen maar aangezien je daar op je rug door hele smalle tunneltjes moet en ik een rugzak draag hebben we hier maar vanaf gezien :-)

Berrie gaat ook niet mee vanwege de vele trappen.

's Avonds worden we in het restaurant ontvangen alsof we weet niet wat zijn. We worden aan de mooiste en grootste tafel gezet en krijgen te horen dat we behalve de beloofde fles wijn ook nog 50% korting op de rekening van gisteren krijgen om alles goed te maken. Nou ja, ook TIA zeggen we dan maar, al is dit naar TIL :-). Het eten is voortreffelijk en alle bijgerechten zijn dit keer volop aanwezig zoals verwacht.

Doei

Gert

Van stokstaartje tot Pannekoek ..... Heerlijk. Lange dagen hoor??

PS

Wat een geweldig mooie reis. En de verslagen heb je weer veel werk van gemaakt. Had nog even de neiging iets toe te voegen bij het bungeejump elastiek maar toe maar. Nog veel plezier en houdt hem op de weg hé. Groeten Peter

henny en wilma

We genieten nog steeds mee met jullie reiservaringen! Stokstaartjes hadden wij ook graag nog aan het lijstje toe willen voegen, maar zaten toen helaas niet in het programma.

Henk en Ria

Wat maken jullie toch een mooie reis! En zo leuk beschreven allemaal! Nog een hele fijne week allemaal. groet vanuit Elburg

Rene

Bij Kobus se gat hebben wij 's avonds een braai (BBQ) gehad.
Dit ligt helemaal in de middel of noware. Toen hadden ze het erover dat ze daar vakantiehuisjes gingen bouwen. Wel lekker in die rust.

Henk en Ria

Wat maken jullie toch een mooie reis! En zo leuk beschreven allemaal. Nog een fijne week, groet vanuit Elburg