Avontuur door Zuid Afrika

Dag 17

Dag 17

Vandaag na het perfecte ontbijt ons prachtige verblijf weer verlaten, maar eerst hadden we nog een verassende ontmoeting met een aap op ons balkon, gelukkig was de balkondeur gesloten.

Vandaag rijden we een relatief korte verbindingsroute van 200 km veelal langs de kust naar Oudshoorn. Ook dit is weer een prachtige route waarbij het vooral opvalt dat dit een heel ander ZA is dan in het noorden, hier is het bezaaid met de prachtigste villa's en de armoedige dorpjes uit het noorden zien we niet, althans niet langs onze route.

Ook rijden we langs oneindige landbouwpercelen met hier en daar een kapitale boerderij.

Onderweg diverse keren gestopt op mooie uitzichtpunten, als we over de Robertsonpass komen treffen we bij een toevallige stop een herdenkingssteen/monument aan van een busongeluk wat hier in 1998 is gebeurd en waarbij 15 personen waarvan 2 Nederlandse toeristen om het leven zijn gekomen, de steen is geplaatst door de overigen Nederlanders uit de groep.

Maar ook stond er een monument ter nagedachtenis van een ander busongeluk waarbij zo'n 20 jonge politieagenten zijn omgekomen. Gevaarlijk wegje dus

Ik besluit daarom om mijn autogordel nog maar eens te controleren op deugdelijkheid, je weet tenslotte maar nooit zekeri als jezelf niet rijdt ? :-)

Wij komen gelukkig wel heelhuids over de pass.

Als we rond 13:00 uur bij ons alweer prachtige verblijfadres aankomen zijn we veel te vroeg, dus besluiten we om alvast een struisvogel farm te gaan bezoeken die eigenlijk voor morgen op het programma stond.

We krijgen daar een rondleiding van maar liefst 1,5 uur en worden over alle facetten van dit bijzondere maar ozo domme dier geïnformeerd. Dwz over de verschillende soorten veren, zijn skelet, zijn huid, zijn vlees, zijn voortplanting met daarbij uiteraard ook veel aandacht voor de eieren. Daarna gaan we naar een omheining waar er een stuk of 20 lopen.

Het is de bedoeling die reuze kippen met de hand te voeren.

Alie is de moedigste (of idiootste?:-) ) van ons en laat ze uit haar hand eten, erg leuk, 's avonds bij het diner kan ze nog de plekken op haar hand laten zien.

Ook krijgt ze een struisvogelmassage, ze gaat daarvoor met een emmer mais voor haar borst met de rug naar de omheining staan een aantal van die vogels begint dan dus over haar schouders de emmer leeg te eten na deze actie moet ze wel haar bh binnenste buiten keren. Vanavond slaap ik maar apart want die schijtkippen schijnen ook nog onder de vlooien te zitten. :-)

Hierna verplaatsen we ons met de auto naar de OK coral van struisvogellland, hier staat er een met een zak over zijn kop te wachten op toeristen die op zijn rug willen plaatsnemen en natuurlijk zijn er weer lui die dat willen, mijn Alie slaat dit keer over.

Daarna is er een dame die wel eens een ritje wil maken, als het beest begint te rennen valt ze er al snel vanaf en verliest haar slipper, waardoor ze op blote voeten door die strontbak moet.

Dan moet er nog ff een struisvogel hardloopwedstrijd gehouden worden met ervaren ruiters.

Al met al naar mijn mening een niet erg diervriendelijk gebeuren maar toch ook wel weer erg interessant.

We nemen hier nog een lichte lunch.

Hierna gaan we naar Oudshoorn om geld te pinnen, er blijkt hier een of ander jaarlijks festival te zijn wat 7 dagen duurt. Dus gigantisch druk overal, zo druk dat de eerste 5 ATM machines leeg blijken te zijn.

Dus er maar een wat verder van het centrum gezocht en ja hoor we hebben weer cash geld en kunnen weer de bekende deur intrappen.

Overigens is dit laatste in het geheel niet nodig als we ontvangen worden bij onze lodge, het is weer een prachtige lokatie we hebben hier een prachtig landhuis met daarin 2 appartementen geheel ingericht met antiek maar wel met alle moderne gemakken zoals airco. En ook weer een prachtig uitzicht over de omgeving.

We drinken eerst ons welkomstdrankje op het terras.

Tevens bestellen we het diner voor 19:30 uur die avond, behalve Anneke nemen we allemaal, hoe kan het ook anders struisvogelfilet al was het maar om wraak te nemen dat ze mais in Alie haar bh hebben gegooid. :-)

Als we aanschuiven om 19:30 uur blijkt de kok hier niet op,berekend te zijn, de meeste bijgerechten zoals bv salades, boontjes, gebakken aardappels zijn al op en blijken niet meer te kunnen worden bijgevuld. Daar worden wij en in het bijzonder deze persoon niet vrolijk van natuurlijk. De serveerster toont eigen initiatief en brengt ons een schaaltje met bonen uit een wekpot volgens Berrie die zegt dat het naar de zoute bonen van zijn moeder smaakt. Met alle respect vinden we dit een slecht alternatief voor HaricotsVers. Als we het vlees en de rest al lang ophebben belooft ze ons ook nog gebakken aardappels te laten brengen, echter na 10 minuten komt een andere serveerster onze borden en bestek ophalen. Volgens Berrie zeg je dan TIA (This Is Africa)

Als, ik natuurlijk weer, mijn ongenoegen uitspreek tegen de serveerster over de gang van zaken, biedt ze uitgebreid haar excuses aan en belooft ons morgenavond met speciale aandacht en een gratis fles wijn te bedienen. Kijk TIL (This Is Lentjes:-) ) en het kost al geen drol :-)

Wat een lang verhaal weer voor slechts een verbindingsdag.

Houdoe

Kees

Geweldig verhaal weer.
Fijne paasdagen.

Paul

Ha ha kostelijk, eet smakelijk morgen. Volgende keer ga ik wel mee, is tenslotte mijn specialiteit, gebakken aardappels!

Ro&10

Alie wat ben jij stoer ,geweldig ,voor vanavond eet smakelijk ,en een lekker wijntje ,fijne pasen en een goede reis , groet Rob&10.