Avontuur door Zuid Afrika

Dag 7

Dag 7

Vanmorgen om 7:00 uur op want we willen om 8:00 uur ontbijten.

Na het ontbijt rijden we richting de uitgang van het Krugerpark.

We hopen onderweg nog wat wild te spotten voor we daar zijn.

Maar helaas dat is ons deze keer niet gegund, behalve een verdwaalde Impala hier en daar. Die we inmiddels Knert noemen want daar zijn er zo onnoemelijk veel van dat het bij de konijnen af is.

Wij vinden Knert een betere naam dat is nl een kruising tussen een konijn en een hert :-)

Weer op de openbare weg aanbeland rijden we vlot over een drukke hoofdweg richting de grens mer Swaziland. Want dat land is vandaag ons doel.

Met in het bijzonder Mlilwane Wildlife Sanctuary

Als we op een gegeven moment de zgn alligator bridge overgaan, stoppen we op de brug en zien daar onder in de rivier en op de oevers verschillende krokodillen liggen. Die hadden we nog niet gezien. Prachtige beesten.

De provinciale weg die we rijden is over grote afstand onder constructie, we denken al een aantal jaren, want het valt ons op dat we van alle wegwerkers er bijna niet een iets hebben zien doen. Ze liggen en zitten overal in de bermen met hun oranje veiligheidsvestjes. Kun je toch beter iets legergroens aantrekken val je veel minder op :-p .

Op een gegeven moment komen we aan de grens met Swaziland, na de nodige grensformaliteiten aan beide zijden van de grens en het betalen van 50 Rand (€3.00) wegenbelasting mogen we de grens over en het land in.

Misschien een idee voor onze naar mijn mening auto onvriendelijke regering om iedere buitenlander ook €50 (€50.00 :-) wegenbelasting te laten betalen bij binnenkomst van ons land.

Hebben we meteen een goede smoes om weer grenscontroles in te voeren, volgens mij een win win situatie. :-)

De slagboom aan de grens wordt overigens nog ouderwets met de hand omhoog geduwd.

We hadden hier verwacht een wat meer armoede uitstralend land aan te treffen, maar dat blijkt in het geheel niet te kloppen. Het is een verrassend modern overkomend land met goede infra en veel mooie huizen.

Wel valt op dat er uitsluitend zwarte mensen te zien zijn, dit in tegenstelling tot Zuid Afrika waar ook veel blanken wonen, we worden dan ook regelmatig nagekeken als ze zien dat wij blank zijn. Zal het er eens met Silvana Simons over hebben of ze dit wel normaal vindt ? :-)

De natuur hier is ook prachtig met bergen van zo'n 1300 meter hoog, met veel productie bossen.

We bezoeken een glas fabriek waar commerciële glaskunst wordt gemaakt en verkocht.

Dus onze dames kunnen helemaal op de shopping tour.

Anneke breidt haar bestaande glaskunst verzameling uit met een prachtige glazen neushoorn.

Alie kan niet achter blijven en koopt er ook een en meteen maar een glazen nijlpaard erbij ook, maar dan beiden wel van een iets kleiner formaat. We zijn tenslotte maar klein behuisd. :-)

Door exact de route op de Garmin te volgen komen we toch ook nog door een iets minder briljante woonwijk. Hadden we liever niet gedaan, maar dat loopt gelukkig goed af.

Uiteindelijk komen we dan alweer via een onverharde weg aan in Mlilwane Wildlife Sanctuary

Dit park is opgericht door ene Ted Reilly

Jaren is er enorm gestroopt in Swaziland en de meeste dieren verdwenen zoals o.a. leeuwen, neushoorns, olifanten, buffels en vele andere diersoorten kwamen al helemaal niet meer voor in dit kleine koninkrijk. Door de enorme inzet van Ted Reilly en de hulp van zijn vriend Prins Bernard maar ook met de hulp van de koning van Swaziland zorgde Ted Reilly dat vele dieren weer terug kwamen in Swaziland.

In dit park zijn behalve krokodillen geen roofdieren, je kunt hier dan ook gerust wandelen en fietsen.

We krijgen 2 eenvoudige houten hutten toebedeeld voorzien van douche en toilet.

We nuttigen het diner in het bijbehorend restaurant samen met nog een buslading Nederlanders want dit plekje wordt ook veel gebruikt door o.a. Djoser reizen en o.a. Kras reizen.

Na het eten voert het restaurant personeel een (traditionele?) zang en dans voorstelling op voor de gasten. Net zo leuk als een oud Hollandse klompendans opgevoerd voor bv Japanners :-)

Overigens is het internet hier zwaar k.t , ik krijg mijn Ipad,Air2 en iPhone 6 met geen mogelijkheid aangelogd, dwz het scherm om de toegangscode van de provider in te voeren verschijnt niet..

Het rare is dat de Samsung tablet van Anneke en de iPhone 4S van Alie het wel doen.

Maar ja deze verhalen en foto's staan nu eenmaal op mijn apparaten.

De dame bij de receptie was van dit probleem al op de hoogte. Wie het weet mag het zeggen.

Dus lezen jullie ook dit verhaal weer veel later.

Groeten van ons maar weer.

vanmorgen ineens verbinding via een onbekend Wifi netwerk, helaas lukt het niet om de fotos te uploaden hiermee.